I'm currently studying in UiTM Campus Samarahan. I'm taking Diploma in Information Management. I'm still thriving to be a writer, so wish me luck. For those who had followed me, just leave a link so I can follow you back. Thank you :)

Monday, March 14, 2011

update bencana di jepun

rakyat Jepun masih dlm kesusahan disebabkan malapetaka yg telah menimpa dorg.. inilah antara berita2 yg aku cari kat internet..
  1. malam 12 Mac, 590000 org telah kehilangan rumah t'paksa tinggal di tempat sementara..
    walaupun angka kematian rasmi berdiri pada lebih dari 1000 org, skala sbnar dari tragedi tetap x jelas, dgn puluhan ribu org masih blom dijumpai..
  2. pasukan penyelamat sekitar negara telah dikerahkan, t'masuk anjing dari Australia, China dan Amerika Syarikat, atas permintaan Jepun, kata PBB pada hari minggu..
  3. kerajaan Jepun mengatakan ribuan mungkin meninggal dlm gempa bumi besar dan tsunami yg meninggalkan banyak korban terkandas atau menggigil di pusat2 evakuasi kecemasan yg kehabisan bekalan...
  4. kerajaan menhantar Pasukan Mencari Dan Menyelamat Khas (SMART) dan pegawai perubatan ke Jepun bagi membantu menyelamat mangsa..
  5. t'dpt 100 gegaran susulan trus melanda Jepun semalam, t'masuk satu yg b'ukuran 6.8 Richter, mencetuskan kebimbangan.
  6. loji nuklear Fukushima 1 meletup menyebabkan 4 org cedera, dan menurut laporan, berlaku sedikit kebocoran radiasi yg menempatkan reaktor di loji t'babit..
  7. pegawai kerajaan berusaha utk menghilangkan rasa takut, mengatakan tahap radiasi tidak cukup tinggi utk menimbulkan risiko kesihatan yg serius..
  8. laporan televisyen menunjukkan ratusan ribu mangsa kelaparan berkerumun di kegelapan pusat2 kecemasan, terputus dari pertolongan, bantuan dan elektrik..
  9. sekitar 5.000 rumah di Rikuzentakata telah tenggelam oleh tsunami, dan sebahagian besar dari 7.200 rumah di Yamada juga tenggelam, Kyodo melaporkan...
  10. kerajaan Rusia juga mengerahkan usaha, mengevakuasi sekitar 11000 penduduk dari daerah pantai sebelum tsunami melanda pada hari Jumaat, kata Kementerian Situasi Kecemasan.. tiada mangsa luka, dan kebanyakan orang telah kembali ke rumah mereka pada hari minggu..
marilah kita berdoa utk keselamatan rakyat Jepun dan keselamatan diri sendiri..

No comments:

Post a Comment