I'm currently studying in UiTM Campus Samarahan. I'm taking Diploma in Information Management. I'm still thriving to be a writer, so wish me luck. For those who had followed me, just leave a link so I can follow you back. Thank you :)

Sunday, February 27, 2011

Seminar Didik Rakyat - SPM part 2

hari ni sambung seminar kelmarin.. hari ni ceramah Sejarah start dulu.. kalau x salah, penceramah tu namanya Cikgu Muzaffar.. die ade bgtau teknik2 utk jwb soalan Sejarah.. tapi aku rasa smua org dah tau kot.. haha.. antaranya ialah:
  1. baca soalan dgn telit, frasa demi frasa..
  2. fahami kehendak soalan, gariskan kehendak soalan
  3. jawab soalan yg senang/tidak mengelirukan dahulu
  4. ingat kembali sub topik dlm bku teks
  5. tulis ayat yg ringkas dan mudah difahami
  6. kemukakan isi-isi jawapan mengikut fakta sejarah yg mencukupi
  7. buat rangka jawapan
  8. semak jawapan
pastu.. kami rehat.. aku pun lepak dgn rahman, ex-classmate aku dlu.. sbab aku dah terpisah dari esther dgn nanna.. aku ni snang sgt nak jadi lonely.. hahaha.. aku dan rahman pun pergi ke kantin dan makan dgn louisa dan kawannya.. lpas makan, kami pun masuk balik ke auditorium..

Buku Didik Rakyat
time aku masuk.. aku prasan la yg ade bku baru kat tempat duduk aku.. bku biru dari Bank Rakyat!! kandungan die bgtau psal cara-cara utk menghadapi peperiksaan.. sesi ceramah utk subjek Bahasa Melayu pun start.. penceramah kali ni pulak ialah Cikgu Mat Nor.. kalau x silap aku la.. hahaha.. die pulak bgtau tajuk-tajuk berfokus utk 2011!! antaranya ialah:
  1. Menghargai warga tua dan orang kurang upaya
  2. Belilah barangan buatan Malaysia
  3. Kepentingan teknologi komputer dan komunikasi
  4. Usaha-usaha utk mengurangkan kemalangan jalan raya
  5. Langkah-langkah utk memupuk amalan membaca
  6. Menanam nilai patriotisme dlm kalangan anak-anak/remaja/generasi muda
  7. Kepentingan semangat kejiranan
  8. Kepentingan pengangkutan awam
  9. Usaha-usaha mempopularkan permainan tradisional
  10. Peranan Malaysia utk membantu negara-negara yang sering ditimpa bencana alam
  11. Kebaikan amalan menabung
  12. Kesan kemasukan pekerja asing
pastu rehat lagi.. aku dgn rahman pun pergi makan la.. hahaha.. tapi aku x makan abis nasi ayam tu.. sbab xde selera nak makan.. ttiba my love call!! aku nak call die tapi aku nak masuk auditorium balik.. so, aku msj jer kat die.. hehehehe

mcm kertas exam la pulak
last skali, ceramah psal subjek Bahasa Inggeris.. nama penceramah tu ialah Puan Nyonya Binti Harun.. aku mmg nervous la time tu, sbab takut die tnya soalan dlm bhasa inggeris.. terkapai-kapai pulak aku nak jwb nanti.. hahaha.. time die berceramah, kami disediakan bku utk ceramah tu.. yg best psal ceramah tu, time die tgh bg tips-tips utk BI, die sempat pulak tunjuk gmbr ex-student die yg lebih cantek dari prmpuan.. OMG!! first time aku tgk Malaysian shemale!! hahahha


OMG.. HAHAHA

jadi.. tgk2 la wajah "jelita" ini.. HAHAHA.. tu jer la.. dah xde bnde lain nak ditulis lagi.. hehehe

No comments:

Post a Comment